روش ارجاع دادن به احادیث اهل تسنن در نوشته ها در فضای مجازی
تاریخ:  2014/10/29 10:47:03 ق.ظ

بعضی اوقات در حین نوشتن پاسخها به سوالات و شبهات نیاز میشود که به یک حدیث سنی ارجاع داده شود.

در این گونه موارد باید اول دقت کرد که آیا این حدیث از دید علمای سنی معتبر هست یا خیر. چون درست است که یک حدیث در کتابهای سنی موجود است ولی صرف این موجود بودن به این معنی نیست که علمای سنی آن حدیث را معتبر میدانند. چون به دلایل مختلف ممکن است یک حدیث در کتب سنی (و حتی شیعه) موجود باشد ولی معتبر نباشد. 

ولی کتب صحاح سته نزد اهل تسنن از اعتبار بالایی برخوردار میباشد.

در این گونه موارد نیز صرف گفتن اینکه فلان حدیث در کتب سنی هست. یا صرف اینکه گفته شود این مطلب در فلان کتاب سنی در فلان صفحه هست کفایت نمیکند. چون هم شماره صفحات در چاپ های مختلف فرق دارد و هم اینکه یک فرد سنی ممکن است گفته یک شیعه را به راحتی قبول نکند.

ولی با استفاده از سایت sunnah.com میتوان بصورت مستند و با ارائه لینک اختصاصی بازای هر حدیث، منبع آن حدیث را در نوشته خود ذکر کنید

در صورت نیاز به پیدا کردن یک حدیث در این کتب میتوانید از قسمت جستجوی این سایت استفاده کنید. البته گاهی یک حدیث با یک کلمه عربی پیدا نمیشود ولی با جستجو کردن معادل انگلیسی آن کلمه پیدا میشود یا بالعکس. بنابر این برای جستجو کردن در این سایت بهتر است کلمات را به زبانهای مختلف جستجو کرد. همچنین این سایت علاوه بر جستجوی خود سایت امکان جستجو کردن درون این سایت با استفاده از گوگل را نیز فراهم کرده است. از آنجا که موتور جستجوی گوگل قوی تر و هوشمندتر است در صورت یافت نشدن یک حدیث مورد نظر با استفاده از جستجوی خود سایت میتوان از جستجوی اختصاصی گوگل برای این سایت نیز استفاده کرد.

برای لینک دادن به یک حدیث خاص بهتر است از لینک اختصاصی آن حدیث استفاده کنید که بصورت permlink در زیر هر حدیث ارائه شده است.

به عنوان مثال لینک زیر permlink یک حدیث میباشد:
http://sunnah.com/bukhari/2/2

لینک مطلب http://tablighmajazi.ir/?p=259

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *