شیوه ارجاع به منابع در ویکی پدیا
تاریخ:  2014/07/22 5:30:52 ب.ظ

  مانند بسیاری از متون علمی دیگر، مقالات در ویکی پدیا هم نیاز به منبع نویسی دارند. در واقع، باید تک تک مطالب ارایه شده در ویکی پدیا دارای منبع معتبر باشند. ارجاع به منابع در ویکی پدیا کار بسیار راحتی است، و مساله مهم یافتن منابع معتبر است. ناگفته نماند که ویکی پدیا صفحات آموزشی خوبی در این زمینه دارد. برای نمونه آموزش گام به گام منبع نویسی را در این صفحه می‌توانید بیابید. اما این متن به طور خلاصه این موضوع را توضیح میدهد و برای یافتن جزییات نیاز است که به صفحات آموزشی گفته شده مراجعه فرمایید. 1-    منبع مورد استفاده برای هر مطلب به صورت یک عدد در براکت نشان داده میشود (مثلا [1]) و سپس در انتهای متن مشخص میشود که این عدد [1] چه منبعی است.

Iran is located in Asia. [1]

2-    این براکت، به صورت خودکار به وجود میاید و برای این که این منبع در جلوی متن ارایه شده به صورت عدد در براکت در بیاید لازم است، منبع مورد مانند زیر، بین دو علامت نشان داده شده قرار بگیرد.

Iran is located in Asia. <ref> Mohammadi, Ali, World Atlas, 2012, Tehran</ref>

یعنی با این کار وقتی متن نوشته شده به نمایش در بیاید دیگر بجای عبارت

<ref> Mohammadi, Ali, World Atlas, 2012, Tehran</ref>

یک براکت دیده میشود. 3-    اما، اینکه اول اسم نویسنده بیاید یا کتاب، یا مثلا به سایتهای اینترنتی چگونه ارجاع بدهیم یا مثلا مشخصات منبع را چگونه وارد کنیم، خودش در ویکی پدیا قانون دارد. یعنی یک سری کدهای آماده است که استفاده از آنها کار را راحت کرده است. کافی است از آنها استفاده کنید تا خود ویکی پدیا کد شما را تبدیل به مشخصات منبع به صورت استاندارد کند. این کدهای آماده برای هر نوع منبعی فرق دارد. مثلا کدهای موجود برای کتاب در لینک زیر موجود است:  

http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Cite_book

 

که در اینصورت اگر بخواهیم از این کدهای آماده استفاده کنیم، مثلا خواهیم داشت:

Iran is located in Asia. <ref>{{cite book| title=World Atlas | last= Mohammadi | first=Ali | date=2012 | location=Tehran}}</ref>

برای استفاده از وب سایتها به عنوان منبع هم یک سری کد آماده وجود دارد. که نحوه استفاده از آنها کاملا مشابه است. مقالات ژورنالی و دیگر منابع هم خودشان کد دارند، که همه اینها در این لینک یافته میشوند: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Citation_templates   4-    خب، حالا در متن منابع را وارد کردیم حالا نوبت آن است که در انتهای متن به خواننده مشخصات منابع را نشان دهیم (چون در متن مشخصات دیده نمیشود و فقط یک براکت مثل [1] دیده میشود). برای این کار کافی است هرجا میخواهیم منابع نشان داده شوند. کد {{reflist}} را بنویسیم. در این صورت مشخصات منابع نشان داده میشوند. مثلا داریم:

==References==

{{reflist}}

در اینصورت به طور کلی خواهیم داشت:  

Iran is located in Asia. [1]

References

  1.  Mohammadi, Ali (2012). World Atlas. Tehran.
نامگذاری منابع لازم به ذکر است که گاهی اوقات لازم است از یک منبع بیش از یک بار  استفاده کنیم. در این حالت می‌بایست منبع مورد نظر را نامگذاری کرده و برای دفعات دوم به بعد از آن نام استفاده شود. برای مثال منبع زیر را در نظر بگیرید:

<ref name="Atlas">{{cite book| title=World Atlas | last= Mohammadi | first=Ali | date=2012 | location=Tehran}}</ref>

همانطور که در مثال بالا دیده میشود، این منبع Atlas نامگذاری شده است. فرض کنید قرار است برای بار دوم در متن از این منبع استفاده کنید، در این صورت بجای استفاده از تمام مشخصات منبع کافی است نام آن را به شیوه ای که در زیر آمده است بکار بگیرید:

<ref name= "Atlas"/>

دقت کنید که در این کد، از علامت "/" استفاده شده است در حالی که در هنگام نام‌گذاری از آن استفاده نمیشود. در صورتی که این فرآیند به صورت صحیح انجام شود در نهایت مشخصات منبع به صورت زیر ظاهر می‌شود:

  1.  a b  Mohammadi, Ali (2012). World Atlas. Tehran.
که در آن حروف a و b نشان دهنده دفعات استفاده از این منبع است.

لینک مطلب http://tablighmajazi.ir/?p=83

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *