قوانین سایت استک چگونه ایجاد می شوند؟
تاریخ:  2014/09/11 6:15:15 ق.ظ

روال کاری سایت استک به این صورت است که قوانین آن شناور است. یعنی قوانین ثابت و مشخصی ندارد.
قوانین استک در یک جمله خلاصه میشود:«هرچه که اکثریت بخواهند.» یعنی هرچی که اکثریت (community) بخواهند آن به قانون سایت تبدیل میشود.
نحوه مشخص شدن این که جامعه این سایت یا همان اکثریت چه میخواهد هم نظرخواهی در قسمت متای سایت است. در این مورد قبلا در متا یک نظرخواهی صورت گرفته است: http://meta.islam.stackexchange.com/questions/1016/should-we-consider-closing-questions-that-accept-answers-from-two-sects/
که دو پاسخ به این نظرخواهی داده شده است که یک پاسخ رای بیشتری آورده است و بنابر روال کاری سایت چون رای اکثریت را آورده است بطور اتوماتیک به قانون سایت تبدیل شده است و moderator های سایت هم موظفند این قانون را در سایت اعمال کنند.
مودها (moderators) حق قانونگذاری ندارند و فقط باید قوانین از قبل تصویب شده را (یعنی هرچه که اکثریت رای داده است) را در سایت اعمال کنند.
ما با حضور فعال در قسمت متای سایت میتوانیم قوانین سایت را تغییر دهیم و حتی کنترل و مدیریت این سایت را بطور کلی به دست بگیریم.
طبق جواب با رای اکثریت در نظرخواهی فوق در قسمت متا سوالاتی که هردو نظر شیعه و سنی را میپذیرند و نظر شیعه و سنی در مورد آن سوال متفاوت است باید بسته بشوند. ولی اگر نظر شیعه و سنی یکسان باشد آن سوال را میتوان باز گذاشت.
متاسفانه شیعیان در سایت اسلام استک و در قسمت متای آن حضور فعال و جدی ندارند و به محض اینکه چند سوال آنها بسته یا حذف میشوند ناامید میشوند و به جای تلاش برای تسلط بر قوانین و رفع اشکال از این سایت میروند و پشت سر خود هم نگاه نمیکنند و عرصه را برای سنی ها و وهابی ها خالی میکنند.
متاسفانه شیعه هرچی میکشد از تنبلی و رفاه پرستی و عدم فعالیت برای دین است.
 سؤالات را میتوان به نحوی مطرح کرد که با قوانین و مصوبات سایت سازگاری داشته باشد تا بهانه ای برای بستن آن به دست ندهد.
اما به طور خلاصه سایت استک اسلام از مشکلات اساسی رنج می برد که اصلی ترین آن عدم حضور تعداد کافی از کاربران مشتاق با ویژگی های مطلوب مد نظر سایت است:
1- کسانی که سؤالات با کیفیت از لحاظ علمی و نگارشی و محتوایی بنویسند
2- بنا بر معیارهای علمی و بدون تعصبات و جهت گیری رأی دهی کنند.
3- جلوی سؤالات نامناسب و بی کیفیت را با بستن یا رأی منفی بگیرند.
4- پاسخ های مستند و مستدل بنویسند که دقیقا متناسب باشد با سؤالات پرسیده شده.
5- با حضور فعال در متا و چت در جهت رفع نقایص سایت و رسیدن به تفاهم در مورد نحوه مدیریت سایت بکوشند.
اما به دلیل نقایص موجود بعد از 2 سال از برپایی استک اسلام هنوز این سایت در مرحله بتا گیر کرده است و پیشرفت آن مرهون تلاش های مسئولانه کاربران است. دوستان باید توجه کنند که تبلیغ تشیع در این سایت باید کاملا مبتنی بر قوانین و مصوبات تفاهم شده با مدیران و دیگر کاربران باشد. دوستان باید بتوانند از منطق خود دفاع کنند و بعضی از قوانین دست پاگیر سایت را اصلاح کنند که البته اصلاح آن فقط با تغییر آن قوانین میسر نیست بلکه باید فرهنگ کاربران سایت استک را نیز بنا بر معیارهای بالا اصلاح کرد تا سؤالات اختلافی و واکنش های کاربران به آنها، نظم و هدف مورد انتظار مدیران سایت اسلام و به طور کلی مدیران کل استک را به هم نریزد.. کلا نحوه عملکرد این سایت خیلی خاص است و واقعا نمیتوان بدون ارتباط مؤثر با کاربران دیگر و رسیدن به تفاهم جمعی در مورد عملکرد سایت از آن استفاده مطلوب کرد. در واقع قانون کلی این سایت این است: آن چیزی خوب است که اکثریت سایت آن را بپذیرند و با آن همراهی کنند، و همین مسئله رشد فعالیت مطلوب در سایت را خیلی دشوار کرده است.

لینک مطلب http://tablighmajazi.ir/?p=200

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *