حل اختلاف در ویکی پدیا
تاریخ:  2015/05/04 10:56:31 ب.ظ

این مقاله درباره یکی از سیاست های ویکی پدیاست که به طور گسترده به عنوان یک معیار، مورد قبول واقع شده و همه ویرایشگران بایستی از آن تبعیت کنند.

این سیاست نشان می دهد که هنگام اختلاف با ویرایشگر(ان) دیگر بایستی چه کار کرد. در این گونه موارد قبل از هر چیز خونسردی خودتان را حفظ کنید، حسن نیت داشته و در نظر داشته باشید که رعایت ادب و اخلاق همیشه در اولویت خواهد بود. ویکی پدیا صحنه جنگ نیست، قرار نیست کسی برنده یا بازنده باشد. قرار است در راستای افزایش دانش و آگاهی بشر، همه حقایق درباره یک موضوع به صورت بی طرفانه و در چهارچوبی خاص نوشته شود.

ابتدا سعی کنید روی محتوا تمرکز کنید، نه روی ویرایشگر دیگر. ویکی‌پدیا بر اساس اصل بیان منصفانه، متناسب و بدون جانبداری دیدگاه‌ها ساخته شده است. زمانی که در مقاله‌ای، نقل‌قولی را می‌یابید که جانبدارانه نوشته شده یا نادرست است؛ اگر می‌توانید اصلاحش کنید. اگر این کار ممکن نبود و به طور کامل با دیدگاه مطرح شده در مقاله‌ای مخالف بودید، قبل از حذف آن، بیشتر تامل کنید. ترجیحا سعی کنید آن را با بیان موضع خود متعادل کنید. دقت کنید که منابع معتبری را ذکر کنید. متون بدون منبع، ممکن است علامت‌گذاری شده یا حذف شوند. همواره تغییرات خود را توضیح دهید؛ به‌ویژه زمانی که می‌خواهید سایرین با شما موافقت کنند. اگر بیان توضیحاتتان در یک خط ممکن است، از خلاصه ویرایش یا همان Edit summary استفاده کنید و در غیر این صورت برای بیان توضیحات بلندتر از صفحه بحث کمک بگیرید و در خلاصه ویرایش عبارت «see the talk page» را بنویسید. اگر ویرایش شما واگردانی شد، توضیحات لازم را در صفحه بحث مطرح کنید و وارد جنگ ویرایشی نشوید، چون این موضوع حل اختلاف را دشوارتر می کند.

see the talk pageصبور باشید. بسیاری از موقعیت‌ها، فوری نیستند. لطفا هم به خود و هم به طرف مقابل مدتی فرصت بدهید. بهتر است نفس عمیقی بکشید و در مورد موضوع گپ دوستانه‌ای بزنید و بگذارید مدتی از بروز آن بگذرد. نگران نباشید! همیشه می‌توانید مشکل را در آینده حل کنید. (هر وقت که خواستید، می‌توانید برای پیدا کردن آخرین نگارشی که روی آن کار کرده‌اید، به تاریخچه صفحه مراجعه کنید و آن را با نگارش کنونی مقایسه کنید تا ببینید که آیا هنوز چیزی وجود دارد که بخواهید آن را حذف یا اضافه کنید.

دیدگاه بلندمدت داشته‌باشید. با گذشت زمان احتمالا قادر خواهید بود که بازگردید و در حالی که مشکل دیگر وجود ندارد و بدون حضور ویرایشگری که با وی اختلاف داشتید، ویرایش خود را انجام دهید. در این مدت، مقاله مورد اختلاف، رشد خواهد کرد و ممکن است سایر ویرایشگران، به موضوع علاقه‌مند شوند و این بار اگر باز هم موردی به وجود بیاید، دیدگاه‌های بیشتری وجود خواهند داشت.

Graham's_Hierarchy_of_Disagreement-en

در اکثر موارد با رعایت این موارد مشکل حل می شود، اما به هر حال گاهی اوقات به وجود آمدن اختلاف اجتناب ناپذیر است و حل آن دشوار. در این گونه موارد راه حل هایی تعبیه شده است. این راه حل ها را بشناسید و در مواقع لزوم بهترین گزینه را انتخاب و بعد اقدام کنید. توجه داشته باشید که قبل از آن که به این راه حل ها رو بیاورید بایستی در صفحه بحث مقاله یا صحفه بحث کاربران تلاش کنید تا مسأله را بین خودتان حل و فصل کنید، و فقط در صورت عدم موفقیت می توانید از این راه حل ها استفاده کنید. این راه حل ها بدین شرح است:

راه حل هایی که به محتوای مقالات مرتبط است: 

  1. نظر سوم 
  2. درخواست برای نظر 
  3. درخواست میانجی گری
  4. تابلوی اعلانات حل اختلاف 
  5. تابلوی اعلانات تخصصی 

راه حل هایی که به رفتار کاربران مرتبط است: 

  1. بررسی حساب زاپاس 
  2. تابلوی اعلانات جنگ ویرایشی 
  3. تابلوی اعلانات مدیران 
  4. داوری 

لینک مطلب http://tablighmajazi.ir/?p=392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *