نحوه نوشتن مقاله در ویکی پدیا – قسمت اول
تاریخ:  2014/06/21 3:58:32 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در این مطلب نحوه نوشتن مقاله در ویکی پدیا  آموزش داده میشود:

قبل از ایجاد مقاله لازم است که با سیاست های اصلی ویکی پدیا آشنا باشید. که این سیاستها به طور خلاصه عبارتند از:

  1. خنثی بودن دیدگاه (Neutral point of view ) - به این معنی که نویسنده مقاله نباید نظرات شخصی خود را در مقاله اعمال کند (مثلا طرفداری، تعریف و تمجید و یا بدگویی از شخص یا هر مورد خاصی)
  2. تایید شوندگی مطالب (Verifiability)- به این معنی که کلیه مطالبی که قرار است در مقاله ارایه شوند، باید به یک منبع معتبر از نظر ویکی پدیا ارجاع داده شود (انشاءالله در مورد منابع معتبر در مقالات بعد صحبت خواهد شد.)
  3. نداشتن تحقیق از خود (No original research)- به این معنی که در مقاله نباید دیگاه خود یا تحلیل خود از یک موضوع را بیان کنید. در واقع، شما حتی اگر یک دانشمند مطرح هم باشید باید مطالب خود را به مقالاتتان ارجاع دهید.

حال فرض میکنیم که کاربر تمامی موارد بالا را در نظر گرفته است و منابع معتبری برای مقاله خود پیدا کرده است. در این مرحله پیشنهاد میشود ابتدا عنوان مورد نظر خود را جستجو کنید تا مطمئن شوید مقاله ای با این نام وجود ندارد.

به منظور نوشتن مقاله چند روش مختلف وحود دارد:

  1.  استفاده از Article Wizard
  2.  ایجاد مقاله به صورت مستقیم
  3. ایجاد مقاله در زیر صفحه  کاربری و سپس انتقال آن مقاله به فضای اصلی

روش اول) برای ایجاد اولین مقاله توصیه می‌شود که از روش اول استفاده شود، چرا که در این روش کاربر مرحله به مرحله با مراحل و شرایط ساخت مقاله آشنا می‌شود. در صورت استفاده از این روش، ویکی پدیا در نهایت از کاربر میپرسد که آیا قصد دارد به طور مستقیم مقاله اش را در فضای اصلی قرار دهد یا می خواهد مقاله را در صف انتظار برای مرور قرار دهد. در صورتی که مقاله در صف انتظار قرار داده شود، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا مقاله مرور شود (توسط یک کاربر رده بالا) و به فضای اصلی منتقل شود. لذا توصیه میشود در صورتی که از مقاله خود مطمئن هستید آن را مستقیما در فضای اصلی قرار دهید.

روش دوم) در این روش کافی است عنوان مورد نظرتان را در ویکی پدیا جستجو کنید. در صورتی که مقاله‌ای با این نام وجود نداشته باشد، خود ویکی پدیا به شما پیشنهاد می دهد که مقاله ای با عبارت جستجو شده بسازید (شکل 1). کافی است کاربر بر لینک قرمز رنگ کلیک کند تا به فضای ساخت مقاله منتقل شود. توجه داشته باشید که در این روش، چنانچه دکمه ذخیره را فشار دهید، مقاله شما در فضای اصلی ذخیره شده و همه میتوانند آن را ویرایش کنند. پس توصیه میشود در صورتی که فکر میکنید فرآیند ساخت مقاله طول میکشد از این روش استفاده نکنید.

Search

در ادامه به توضیح روش سوم، که یک روش مناسب و مطمئن است پرداخته خواهد شد.

لینک مطلب http://tablighmajazi.ir/?p=35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *